Obsah: [média, komunikace, Internet]

“Content marketing” se může stát zabijákem dobrého obsahu

Pokud malé a střední firmy podlehnou tlaku snadných návodů na tvorbu obsahu, kterými nás zásobují marketingové agentury a SEO kutilové, můžeme se těšit po fázi SEO spammingu na další fázi devalvace použitelnosti a užitečnosti celého WWW.

S tím, jak se zlepšují strojové schopnosti pro rozpoznávání kontextu a významu informací, mění se i význam toho, co je důležité pro komerční prezentaci na Internetu. Poslední cca dva roky to je hlavně obsah (v ČR je nutno posunout měřítko asi o rok zpátky), čemuž odpovídá povyk, kterou kolem tohoto jevu vytváří SEO a “internetové” agentury. Co si rychle nastudují na SEOMoz nebo Mashable, hodlají svým nebohým zákazníkům s pořádnou marží obratem prodat – tak, jak jsou zvyklí už od dob prvních zápisů do katalogů, poté SEO a nyní třeba sociálních sítí.

Cílem je prodat hotové řešení, instantně, komukoliv – ale hlavně středním a malým firmám, které podobné věci obtížně zvládají. Ten návod jim nemá ukázat, že je to jednoduché, naopak. Objednejte si  u nás konzultaci nebo rovnou ten obsah!

A samozřejmě návody agenturníci sami dělají podle rad, které v nich předávají, se šablonovitostí a prkenností jim vlastní. V návodech na to, jak zvítězit s konkurencí pomocí “content marketingu”, jako je například tahle precizní obludnost,  se tak k obsahu přistupuje asi jako medik popisuje sex: technicky. Stanovte si cíle, změřte si výkon, udělejte si plán produkce, publikujte těmito kanály a hlavně proboha nezapomeňte na správné formáty, tagy, call to action a další věci okolo, které vás určitě katapultují ve vyhledávačích nahoru. Technicky funkční, ale čtenářský orgasmus se ve výsledku jaksi nedostavuje.

Všimněte si totiž, že všechny tyhle instantní rady a návody se týkají všeho možného kromě obsahu samotného. Ani slovo o tom, jak správně psát, jak si vybrat téma, pracovat s pozorností čtenáře, jak zacházet s jazykem a typografií, kde se inspirovat a vůbec, jak napsat text, který kromě sebe samotného nebude potřebovat žádné technické berličky okolo a nebude obsahovat gramatické chyby nebo opakování jednoho slova desetkrát na odstavec (jistě – to by je nesměl dělat i autor toho návodu).

Pro podobné autory z agentur to totiž bude asi překvapení, ale vždy existoval a bude existovat obsah, který bude úspěšný a čtený, i když nesplňuje jediné pravidlo z jejich návodů. Který lidé dočtou do konce, i když není strukturovaný na řádek přesně, rozdělený na více stránek a který si budou sdílet, i když neobsahuje výzvu “budu rád, když budete tento článek sdílet” jako u experta pana Muselíka. Dokonce – proboha – ani když u sebe nemá sdílecí tlačítka.

Určitě takový obsah znáte a pamatujete si, jaký článek vám v poslední době utkvěl v mysli nebo pomohl třeba s výběrem správné autosedačky. Skoro určitě to nebylo na webu nějakého e-shopu, ale spíš v nějakém článku nezávislějšího obsahového webu nebo uživatelské diskuse. Podstatný rozdíl mezi takovým textem a toho, vzniklého podle pravidel agenturního content marketingu je ten, že autor chtěl psát sám od sebe a o něčem, co ho baví a/nebo o čem něco opravdu ví.

Lidé odjakživa takový obsah uměli najít a nepotřebovali k tomu žádné speciální dovednosti. V jednu chvíli přišly SEO agentury a zaplevelily vyhledávače spamem zpětných odkazů na stránky, které byly lidem k ničemu a místo recenzí nacházeli produkty v e-shopech. Sugestivní otázka “proč se dříve o obsahu tolik nemluvilo”, kterou pan Muselík pokládá ve svém blogu, má celkem jednoduchou odpověď: “nemluvily o něm jenom marketingové agentury, a to proto, že si zatím vystačily s jinými formami spamování”.

Nyní se bude totéž opakovat s obsahem. Pod nálepkou “content marketingu” se výsledky hledání zaplaví bezduchým obsahem, vytvořeným podle přesných návodů a pravidel, ale který bude uživatelům většinou k ničemu a nebude se dát číst. Místo užitečných informací o rizicích očních čoček budete nacházet stále ty stejné banální marketingové články, vypuštěné do světa desítkami firem, prodávajících čočky. Pro reálný a praktický úhel pohledu bude nutné prohrabat haldu blábolů.

A půjde to tak i dál. Brzy bude kvůli rozšíření AR zařízení jako Google Glass nutné naučit se pracovat s vizuálním obsahem. Agentury začnou mluvit o významu jeho správného tagování, rozměrů, formátů a geolokaci, zatímco užitečnost samotné grafiky bude na vedlejší koleji. V brýlích se vám pak místo skutečné informační pomoci v terénu bude objevovat lidová reklamní tvořivost, jakou známe zatím přece jenom s omezením mantinelů reálného světa. Jako je třeba tohle:

 

971139_163326040508698_1225681649_n

 

Nebo tohle.

 

Zaclony - posledni kapka do textilu

Skutečně funkční a dlouhodobé řešení pro obsah, který vám bude vodit zákazniky, bude jiné: naučte se psát. Je to náročné, pokud pro to nemáte předpoklady. Bude to chtít čas a docela dost kvalitního čtení a inspirace z textů, které vás samotné baví číst. Je třeba ovládat tempo a techniky vyprávění a popisu, znát základní stylistické formy a pravidel typografie.

A nebo si na to někoho najděte. Pokud ho psaní bude bavit, nebude drahý a výsledek poznáte brzo sami. Vyhněte se agenturám a jejich hotovým řešením. A hlavně: dělejte to, co vás baví a čemu rozumíte. Tím máte z poloviny problém zajímavého a funkčního obsahu vyřešený.

Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmail

10 Responses to ““Content marketing” se může stát zabijákem dobrého obsahu”

  1. Encorex says:

    Předpokládám, že ten “duplicitní text” v článku je jen omyl nebo je to test pozornosti čtenáře? Zkopírovat jeden odstavec do textu o dobrém obsahu mi přijde nepatřičné …

  2. basti says:

    Ano, název v textu je přesný – tenhle typ marketingu je zase jenom spam. Na některé termíny už automaticky přeskakuju první stranu SERP, protože je zanesená bláboly komerčních firem a NIC se nedozvím. Je zase jen otázkou času, než Google začne tohle řešit a sázet penalizace. Za texty o +/-1800 znacích se třemi odkazy (jeden na wiki) bych automaticky sázel penalizace už teď.

    Pokud psát neumíte, pak proboha nepište! Nebo si aspoň najměte někoho, kdo to pak přepíše do češtiny. Nejde jen o gramatiku, ono se to musí dát také číst a pochopit. To drtivá většina lidí neumí. Kvalitní, informačně hodnotný a čtivý obsah se vyplatí, dát třeba 500 Kč za kvalitní článek není moc. A když na to nemám, udělám affil a obsahové weby pořeší jiní.

  3. Ales prepac, ale pride mi ze sa aj napriek kritike sablonovitych clankov stale tocis v tom istom – ide ti o formalnu stranku textu, nie tu informacnu. Ta totiz umrela uz velmi davno a content marketing s nou nespravi vobec nic – http://www.hrkut.sk/2014/02/content-marketing-ako-hrozba/

    • Aleš Miklík says:

      Jde mi o formální i informační stránku, protože dobrý text potřebuje mít kvalitní obě. Na tom příkladu s čočkami to ostatně ve zkratce ilustruji – možná jsem to měl jenom víc rozvést – tak, že místo smysluplných informací často najdeš ne pouze šablonovitý marketingový text, ale také nula skutečně užitečných informací. Jasně, i tak ten text může vést ke “konverzi”, ale určitě ne ke spokojenému čtenáři.

      • spokojny citatel vznikne vtedy ak mu “das co chcel”, teda ak sa u teba docita to co chcel pocut. bohuzial skutocne hodnotne informacie nemusia byt vzdy v sulade s tym co by on rad cital.

        staci sa pozriet na to ako sa dnes dari alternativnej medicine, ci konspiracnym webom, ale aj tym webom o chudnuti atd. hodnota obsahu na podobnych weboch je v drvivej vacsine nulova – z hladiska faktov, dokazov a spravnosti predkladanych informacii je to stoka internetu.

        svoj ucel ten obsah vsak plni v tom ze citatel baziaci po konspiracii ci falosnej nadeji ktoru mu nevedia dat lekari tam najde co chce, baculky objavia dalsiu neucinnu dietu a znovu si “zapnu jojo efekt” a zatial ludia profitujuci z tych webov maju zisk ktory chcu.

        realne si vsak ludia hltajuci tento druh obsahu len ublizuju

  4. Dusan says:

    Pánové, o co se v diskusi přete? Odjakživa bylo potřeba na internetu rozlišovat obsah podle toho kdo, jak a kde jej zveřejňuje. A že to to teď jen trochu jiné? Přeskakování první stránky vyhledávání, plné placených reklam a placených odkazů je už dnes samozřejmostí.

    • Aleš Miklík says:

      Jistě, ale pořád se s tím nemusíme smířit, zvlášť pokud k tomu vede i to, že obsah podle nesmyslných a účelových návodů tvoří nyní i ti, které by to dřív nenapadlo. A situace je díky tomu čím dál horší.

  5. Martin Vinš says:

    Osobně znám Michaela Muselíka pár let a podle mě velmi dobře rozumí SEO a snaží se jej dělat na rozdíl od mnoha jiných efektivně a poctivě. Uznávám ale, že článkem jste upozornil na jednu strašně podstatnou věc. “SEO agentury” (i když podobných firem už skutečně ubývá, protože pochopili nebo jim to klient vysvětlili, že SEO se levně dělat nedá) mají své konzultanty, kteří se snaží vzdělávat například četbou Mozu a jiných zahraničních respektovaných zdrojů. To je v pořádku. To peklo přichází v momentu, kdy obchodní oddělení SEO firem v touze po zisku téměř bez jakýchkoliv znalostí a souvislostí, začne “dobrý obsah” nabízet a prodávat svým klientům. Za mě je tedy v pořádku, že se SEO konzultanti snaží tlačit content marketing a snaží se jej zvládat, ale obrovský problém je v podobě obchodníků, kteří se za to snaží získat peníze na svých klientech.

  6. Souhlasím s tím, že kvalita obsahu a jeho smyslu plnost je zásadní. SEO agentury můžou být k ničemu, když zákazník bude pracovat sám a informace jsou všude dostupné (stejně jak je tomu u dalších služeb). Přesto, se mi tento text nečetl dobře. Obsah dobrý, forma horší. Tento textově monolitický text je styl “nechce se mi do číst do konce” (nadpis, chytnou se očima, odkazy…). )Netvrdím, že já psát umím). Zdraví Michal

Trackbacks/Pingbacks

  1. Content marketing ako hrozba? ← Hrkiho blog - […] Hneď z rána som narazil na článok Aleša Miklíka, v ktorom predstavuje jeho katastrofickú víziu zaplavenia internetu nekvalitným a…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Powered by WordPress | Designed by Elegant Themes