Obsah: [média, komunikace, Internet]

Co by se SEO mohlo naučit od PR

Můžete tomu říkat nové SEO nebo inbound marketing či jakkoliv jinak. Čím dál víc SEO konzultantů mluví o nutnosti tvorby obsahu jako o novém trendu v online marketingu. Pravda, je, že chcete pořád to stejné: aby se o vás vědělo a mluvilo. To ale přece není žádná nová disciplína.

Pozn.: v tomto textu se věnuji hlavně “organické”, resp. neplacené podobě online marketingu.

Podnikání na Internetu má často štěstí na nápadité lidi a stejně tak často na lidi bez zkušeností z jiného prostředí, než je online. Začínající projekty nebo i větší firmy, vstupující na Internet, pak podléhají dojmu, že selfmarketing je tu stejně jako Internet samotný spíše technická záležitost.

A různé agentury, nabízející snadná řešení propagace, jejich dojem samozřejmě posilují: udělá se nějaké to SEO, nastaví parametry webu, zaregistruje se do katalogů, přidá se více či méně “toho PPC” a občas vydá tisková zpráva – a to by bylo, kdyby se o nás nevědělo.

Ale ono se pak často neví. A podnikatelé a firmy se diví: jak to, že se o nás nepíše, nemluví tak, jak jsme očekávali? Proč máme málo návštěvníků webu? Vůbec si nemusí uvědomit, že online marketing je stejně jako v offline světě celým souborem způsobů komunikace, jejichž cílem je hlavně posilovat a rozvíjet vztahy, nikoliv technologie.

Chcete přece, aby vaši zákazníci byli spokojení a vraceli se. A aby vás nacházeli na místech, která vás doporučují. K tomu potřebujete obsah, který vaše budoucí zákazníky zaujme a přesvědčí v tu správnou chvíli ke kontaktu. A toho těžko dosáhnete pouze pasivními technickými prostředky – místo toho se na svůj marketing musíte podívat jako na klíčovou součást celého byznysu.

Dnes se na těchto principech staví nové disciplíny nad “mrtvým” SEO jako je inbound marketing a obsahové strategie, ale v základu nejde o nic nového. Pár základních užitečných tipů o budování těchto vztahů se můžete naučit od PR, které k tomu má slušné množství praktických zkušeností.

1. Zdůrazňujte benefity a základní vlastnosti vaší služby

Je to často omílané, ale málokdy se to podaří: obsahovou strategii je ideální začít stavět spolu se samotnou službou. Protože v obou případech je potřeba si položit stejné základní otázky: Řeší vaše služba nějaký problém reálných zákazníků? Kdo to je, co je charakterizuje? Jak je najdete? Máte nějakou přidanou hodnotu ve srovnání s existující konkurencí (a ta je tady vždy)?

Pokud si na tyto otázky kladně odpovíte, máte možná polovinu problémů s propagací vyřešenou. V opačném případě totiž budete dost pravděpodobně nutit lidem něco, o co nestojí nebo na špatném místě.

2. Nabízejte svůj obsah tak, aby byl opravdu užitečný

Nespoléhejte pouze na PR články a tiskové zprávy. Zkuste vymýšlet příběhy na míru aktuálnímu dění, komunikujte se svými zákazníky tam, kde jsou a nečekejte, že vás začnou všichni objevovat pouze na vašem vlastním webu.

Pohledem klasického SEO, nejcennější odkazy jsou z míst, kde se nedají běžným způsobem získat. Toho nejlépe dosáhnete taktikou “pull”, ne “push”.

Není nic těžšího než se dostat do médií (a těmi tu rozumíme většinu komunikačních kanálů, ne pouze “média” obvyklá) se zprávou, která je nudná, špatně načasovaná nebo nezacílená. Přizpůsobujte se místu, kde má obsah být.

Jsou pro vás cenné odkazy v oborovém časopisu? Zjistěte si, jak a o čem obvykle píšou, co je zajímá. Můžete jim nabídnout hotový rozhovor nebo zpracované téma, které jim ušetří čas. A obsah samozřejmě musí být zajímavý i pro čtenáře, takže žádné okaté a nedůvěryhodné superlativy! Naopak praktický pohled z jejich perspektivy funguje lépe než drahá komerční prezentace.

A můžete mířit ještě výš. Pokud se bavíme o klasických médiích, není nic lepšího než navázat vztah přímo s konkrétními novináři, ideálně specializovaní na váš obor. Budete-li znát jejich typické problémy při vydávání obsahu, snadno si navzájem pomůžete při jejich řešení. Mistři tohoto oboru pak získávají zmínky a zpětné odkazy, přičemž jsou jim novináři za to ještě zavázáni – a případné problémy s neoznačenou propagací pak dokonce padají na adresu média, ne vás. Nutno dodat, že ne každý takový výsledek považuje za čistě dosažený.

3. Buďte kreativní a upřímní

Nebojte se rozšířit své obsahové formáty o cokoliv nového a vyzkoušet, jestli se s nimi nedostanete dál než dosud. Zkuste videoobsah, třeba prezentaci vašich výrobků. Pořádejte soutěže, ankety, rozdělte komunikaci po produktech od brandu (jste-li dostatečně rozkročeni). Chtějte po zákaznících zpětnou vazbu. Tvořte infografiky – vizualizujte vlastní data z různých zajímavých pohledů.

Zjistěte si, jak nejlépe vytvářet obsah ze zkušeností jiných ze stejného oboru. I tisková zpráva může být umění! Ale nemusí být o každé novince,  proto není nutné ji dělat pokaždé – možná jsou i lepší způsoby, které už třeba zná vaše konkurence.

4. Navažte vztah s konkrétními zákazníky a buďte upřímní

Věnujte se kontaktům s jednotlivými klienty či zákazníky. Odpovídejte jim přímo, využívejte vyřešené potíže jako reference a zahrňte je do své obsahové strategie.

Neslibujte nic, co nemůžete splnit a naopak říkejte maximum informací tak, jak opravdu jsou. Není nic horšího pro vaši reputaci a než nesplněné očkávání, mlžení nad problémy nebo pokus o umlčenou kritiku. Vznik “špatných odkazů” je v takovém případě dnes téměř nevyhnutelný – i vaši zákazníci o vás tvoří obsah, aniž o tom často víte! Často stačí negativní tip na Foursquare nebo Facebooku, který jednomu člověku zabere pár vteřin.

Toto samozřejmě není zdaleka vše, co můžete z PR ve své obsahové strategii využít. Jedním z důležitých univerzálních tipů zní “nebojte se zkusit odborníka, když už nevíte co zlepšit“. Dobrý copywriter vám zvýší konverze díky lepším popiskům v e-shopu i v newsletteru klidně několikanásobně. Obsahový stratég vám zase pomůže s dlouhodobou vizí komunikace.  A nezapomeňte, že i z omylů se učíte.

Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Powered by WordPress | Designed by Elegant Themes