Obsah: [média, komunikace, Internet]

Prodaný náklad deníků podle šéfredaktorů

V souvislosti s koncem Sabiny Slonkové v čele MFD se objevilo několik komentářů současného stavu tištěných deníků, bohužel spíše bez tvrdých dat. Zajímavou tabulku časového pohledu na šéfredaktory deníků a týdeníků vydal Honza Simkanič, což mě inspirovalo k tomu porovnat účinkování těchto šéfredaktorů s prodaným nákladem titulů.

Tabulku Honzy Simkaniče najdete na jeho webu, s jeho svolením jsem část dat z ní použil pro svých pár grafů. Z toho také plyne datace začátků a konců šéfredaktorů, mj. “/6” neznamená vždy červen, ale prostě část daného roku. Stejně jako Honza jsem ani já neověřoval data na den přesně a z pohledu trendů to ani nemá význam. Čísla prodaných nákladů pak samozřejmě pochází od ABC.

Při výběru deníků jsem se řídil spíš vlastní zvědavostí, vzhledem k pracnosti roubování dat od ABC na data šéfredaktorů jsem si jich vybral pouze několik a pro zajímavost přidal i Reflex, který měl z týdeníků jednu z největších fluktuací ve vedení (zároveň jejich vliv na obsah je celkem všeobecně známý, takže mne zajímalo, jak se to projevovalo na prodejnosti).

Pár lehkých zhodnocení hned před grafy:

  • ze všeho nejvíc se potvrzuje, že vzhledem ke známým trendům v tisku je prakticky jedno, kdo zrovna řídí MFD. Její náklad bude klesat dál (s výjimkou nějakého zázraku, který by Plesl dokázal vymyslet) a klesal by i bez této změny, milionovým loteriím a bulvárním tématům navzdory
  • Plesl si je své jízdy na mrtvém koni určitě vědom a tipuji, že v této funkci nějak příliš dlouho nepobude – zůstat s Černým Petrem v ruce (tj. být posledním šéfredaktorem kdysi největšího seriozního deníku) chtít nebude
  • mnohem lépe se zatím zvedají malá čísla, což je případ Lidovek. Pokud se ale Léko bude řídit kvalitou obsahu, narazí brzo na strop v prodaném nákladu, který je nyní už o dost nižší než býval za Balšínka. To je zkrátka jeden z nevděčných faktů dnešních šéfredaktorů v tisku – téměř nikdo nebude lepší v prodejích než jeho předchůdce
  • velmi podobně, jen o řád jinde, to vypadá v bulváru, resp. u Blesku. Propad se daří jen občas brzdit, v čemž je viditelně úspěšný Šafr – podstatně více u Blesku a Reflexu než kdysi u MFD. Seriozní obsah má prostě trochu jiná objektivní pravidla vlastních možností
  • stejně jako u Honzovy tabulky je zde vidět, jak se zvyšuje počet výměn ve vedení přímo úměrně rychlosti pádu prodaných výtisků. Ne že by to na tomto trendu něco měnilo
  • grafy jen podtrhují fakt, že tištěné deníky v ČR dávno ztratily svůj domnělý význam. Vrátíme-li se k MFD, ztráta víc než poloviny čtenářů za 14 let je vlastně ještě celkem úspěch, srovnáme-li to s takovými LN. A zatímco dříve se online verze novin neobešly bez podpory těch tištěných, dnes je to naopak – bez iDnes.cz by MFD neměla ani ten částečný dosah, ani dobrý obsah. Což mj. údajně zjistila i Sabina Slonková, když chtěla dát prioritu pro kvalitní texty tisku – dobří novináři se začali bouřit, že pokud nebudou psát pro web, ztratí zpětnou vazbu i čtenáře, budou psát téměř “do zdi”
  • ze všech těch dat jako obvykle plyne dobrá zpráva pro online – přesouvají se sem jak čtenáři, tak další peníze i zbytek kvalitních lidí, kteří ještě zůstávají v tisku. A i když je Internet moře, kde se celkem rychle rozpouští, pořád mají větší šance na zajímavé projekty, než by měli v ryze tištěných redakcích (viz Echo24, Reportér ad.)

 

MFD

HN

Blesk

 

Facebooktwittergoogle_plusredditlinkedinmail

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Powered by WordPress | Designed by Elegant Themes